Національний університет «Одеська морська академія» |
|||||
СУДОМЕХАНІЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ |
|||||
Судномеханічний факультет був створений в 1944 році в складі чотирьох факультетів Одеського вищого морехідного училища.
У перші роки факультет очолив Всеволод Костянтинович Лисенко - відомий фахівець морського флоту. За час його керівництва факультет став одним із кращих в училищі, нагороджувався перехідним призом - погруддям адмірала С. Й. Макарова. Обіймаючи посаду начальника факультету, В. К. Лисенко одночасно вів викладацьку роботу на кафедрі "Суднові паросилові установки", доцентом якої він став на початку 1946 року. Відмінний організатор, талановитий учений, ерудований поліглот - таким він залишився в пам'яті людей, що знали його.
В 1950 році, після захисту кандидатської дисертації, В.К. Лисенко одночасно був призначений заступником начальника училища з науково-навчальної роботи й одночасно начальником кафедри. Маючи талант, дослідника Всеволод Костянтинович розробив курс "Суднові парові котли", що читав 30 років, і курс "Експлуатація суднових силових установок". По цим курсам їм написані підручники (у співавторстві), що витримали по два видання. Сьогодні експлуатацію суднових силових установок курсанти вивчають по новому підручнику, написаному учнем і послідовником В. К. Лисенко професором В. П. Мануїловим.
Багато років В.К. Лисенко очолював судномеханічну секцію методичної комісії Управління навчальних закладів ММФ, що вирішувала практичні питання морської освіти. Результати цієї роботи відчутні й сьогодні.
В.К. Лисенко мав дійсно колосальні знання в багатьох галузях науки, техніки й культури. У своїх анкетах він скромно писав: "Володію англійською, французькою й німецькою мовами". Але його учні пам'ятають, що в період перебування за кордоном як керівника практики курсантів або при зустрічі зі членами різних делегацій, що відвідували училище, він упевнено користувався також італійською, грецькою, польською і хорватською мовами.
За заслуги в галузі морської освіти, підготовки кадрів й експлуатації суднових енергетичних установок В. К. Лисенко був відзначений державними нагородами - орденами Леніна й Трудового Червоного Прапора, медалями, нагрудним знаком "Відмінник морського флоту", грамотами ММФ, іменними золотими годинниками від Міністерства МФ CРCР.
З 1950 по 1958 рік факультетом керував професор В.В. Завіша. Адміністративну діяльність він сполучав з навчальною й виховною роботою. Багато випускників перших наборів з гордістю згадують, що навчалися в "мореходці" при ньому.
В 1940-1950-і роки на факультеті викладався спеціальний цикл, що складався з п'ятнадцяти дисциплін, до яких входили устрій і теорія корабля, енциклопедія суднових силових установок, суднові парові котли, суднові парові машини, суднові парові турбіни, суднові двигуни внутрішнього згоряння, суднові допоміжні механізми й системи, технічна експлуатація суднових силових установок, суднові холодильні установки, суднові рушії, електроустаткування судів, організація й технологія судноремонту, економіка морського транспорту й організація перевезень, протипожежна техніка, техніка безпеки й ППБ, військово-морські дисципліни.
Проходження практики на факультеті в період його становлення й розвитку забезпечувалося в майстернях, на парових і дизельних судах, на кораблях Військово-Морського Флоту, учбово-виробничих судах, на судах ЧМП й Азовського пароплавства, а також судах, що обслуговують Крайню Північ СРСР.
У різні роки факультет очолювали відомі вчені морської галузі: В.Ф. Коваленко (1958 - 1959), І.В. Макликов (1960 - 1963), В.І. Самсонов (1963 - 1971, 1976 - 1997), В.І. Ланчуковский (1971 - 1974), Н.І. Худов (1974 - 1976). Гордістю не тільки судномеханічного факультету, але й всієї академії, її фундаментом залишається організаторська робота цих талановитих керівників, створені ними за багато років наукові школи й науково-педагогічні традиції.
Двадцять дев'ять років - такий загальний строк керівництва факультетом професора Володимира Івановича Самсонова, випускника ОВІМУ 1951 року, обдарованого вченого, педагога й організатора. Він пройшов шлях від курсанта, аспіранта, викладача до начальника факультету, присвятивши свій дослідницький талант, професіоналізм викладача й керівника академії й факультету. В академії, у стінах рідного факультету пройшли й останні години його життя - 29 травня 1997 року В. І. Самсонов закінчив заняття й помер у своєму кабінеті.
Його плідна діяльність одержала заслужене визнання. В.І. Самсонову привласнені звання "Заслужений працівник народної освіти України", "Заслужений працівник вищої школи України". Серед його нагород - медаль "Ветеран праці", знак "Почесний працівник Морського флоту".
Особливо значимі наукові дослідження на факультеті проводилися під керівництвом професорів В.В. Завіші (60-70-і роки), В.М. Харіна (70-80-і роки), О. С. Пилюгіна (80-90-і роки). Їхні результати завжди відрізнялися високим економічним ефектом і підтверджували глибокий науковий потенціал учених судномеханічного факультету. За 60-літню історію факультет пройшов кілька етапів становлення. Поряд з основною спеціальністю "Експлуатація суднових енергетичних установок" в 1960-і роки почалася підготовка інженерів-механіків для автоматизованих судів. З 1991 року спеціальність факультету "Експлуатація суднових енергетичних установок" включена в напрямок підготовки фахівців "Судноводіння й енергетика судів". В 1996 році спеціальність була акредитована Лондонським інститутом морських інженерів як відповідної вищої категорії "Chartered Engineer".
З 1997 року факультет очолює випускник академії ініціативний керівник, професіонал високого рівня, професор Михайло Олександрович Колегаєв. Декан факультету і його заступників - Б.О. Павленко, В.П. Кардаш, Ю.О. Литвінов плідно займаються розвитком факультету, розширюючи його освітні можливості, науковий потенціал, зміцнюючи матеріально-технічну базу.
Судномеханічний факультет сьогодні - це учбово-науково-виховний комплекс, здатний вирішувати будь-які питання професійної підготовки суднових інженерів-механіків високої кваліфікації, чий рівень відповідає світовим вимогам. У цей час на факультеті одержують вищу інженерну морську освіту більше 500 курсантів.
Підготовка фахівців на факультеті здійснюється на сучасному лабораторно-тренажерному встаткуванні - у лабораторіях ДЕУ, СХУ, СДУ, у чотирьох центрах - графічної й технічної підготовки "Графіка", "Технологія", інформативно-консультативному центрі "Енергетика" і Центрі виживання в екстремальних умовах на море. Використовується реальне суднове устаткування, локальні системи керування, комп'ютерні системи. Все це дозволяє забезпечити виконання державних вимог по підготовці фахівців високого класу й вимог IMO.
На факультеті працює кваліфікований професорсько- викладацький колектив: 60 викладачів - 17 професорів, 8 докторів наук, 43 доцента, 41 кандидат наук; 28 інженерів, учбово-допоміжний персонал.
Відповідно до навчальних програм на факультеті викладається більш 80 дисциплін.
Навчальна й наукова діяльність факультету проводиться кафедрами: "Суднові енергетичні установки", "Суднові холодильні й допоміжні установки", "Технічна експлуатація флоту", "Суднова теплоенергетика", "Безпека життєдіяльності","Англійська мова в судновій енергетиці", "Технологія матеріалів і судноремонт", "Теоретична механіка".
Найважливішою частиною процесу підготовки фахівців морського флоту є виробнича практика, під час якої курсанти здобувають навички й досвід роботи в машинному відділенні. Для курсантів факультету передбачені: технологічна практика, що проходить у майстернях і дозволяє освоїти роботи зі зварювання, на металорізальних верстатах і придбати навички слюсарної й токарської роботи; навчальна, що дає можливість вивчити устрій судна й одержати навички виконання суднових робіт; дві плавальні, під час яких курсанти вчаться виконувати операції по експлуатації й профілактичному ремонті енергетичної установки, здобувають навички несення вахт. Особлива увага приділяється переддипломній практиці, що передбачає підготовку матеріалів для дипломного проектування або для розробки магістерської роботи. Саме практика забезпечує придбання практичного й організаційного досвіду по технічній експлуатації й ремонту суднових енергетичних установок і керуванню робочими процесами.
Випускники судномеханічного факультету одержують дипломи бакалавра, спеціаліста й магістра, що дає їм право займати посади в машинній команді від вахтового до старшого механіка на судах без обмеження потужності головної силової установки, а також керівні посади підприємств галузі, берегових енергетичних комплексів, проектних і науково-дослідних організацій.
Факультет може пишатися своїми випускниками - основою плавального состава морфлота країни. Загальне число фахівців, підготовлених факультетом за 60 років, перевищує 7 тисяч. Випускники академії працюють у всіх найбільших пароплавствах: Далекосхідному, Балтійськом, Дунайському, Чорноморському, Азовському.
Інженери-судномеханіки очолювали пароплавства, працювали в Міністерстві морського флоту, гідно представляли роботу міністерства за кордоном, були талановитими організаторами діяльності в МЗС, у різних НДІ й інших державних установах й організаціях.
У Міністерстві морського флоту СРСР працювали: В. Первов - голова В/ПРО "Мортехсудоремпром" ММФ; В.М. Старостин - начальник відділу замовлень будівлі судів за кордоном ММФ; Г.А. Тиганов - головний інженер Дальстроя ММФ; С.И. Фомін - начальник В/ПРО "Мортехснаб" ММФ; А.Г. Хорів - начальник Бриза ММФ.
У різні роки в УНЗ ММФ працювали М.Ш. Кардашев, И.В. Бєляєв; у НДІ - В.Н. Афанащенко, В.В. Афиногенов, И.Ф. Марченко, П.В. Щербаков, В.И. Тусеев.
У Регістрі СРСР представляли факультет випускники Р.А. Белик, Н.Н. Кобяков, В. Привалів, В. Твердохлеб, Е. Хоперский, В. Шершенович, В.В. Юрлов. В 2002 році Український регістр очолив випускник факультету В.В. Севрюков.
Судномеханічним факультетом підготовлені кадри для навчальних закладів системи морської освіти. Багато хто з випускників очолили факультети й морські училища. Протягом 26 років випускник першого набору професор В.М. Зальотов був начальником ОВІМУ, а потім ректором ОДМА.
Професор, к.т.н. В.Ф. Горбунов керував Одеським морехідним училищем рибної промисловості, Б.Н. Іванов - Херсонським морехідним училищем; А.К. Зубенко - Холмським морехідним училищем.
В.І. Капустін, В. Родкин, А.П. Угрюмов, Н. Зимін, А.Н. Рагулін очолювали великі промислові підприємства. Головні інженерні посади в пароплавствах, управліннях портів, судноремонтних заводів, конструкторських бюро займали А.3. Бондарев, В.Н. Афанащенко, В.Ф. Горбунов, І.І. Орловський, Я. Пиастро, В. Понятовский, В.І. Соколов, В. Степкин, А. Савин, А.Г. Сербин, В.Г. Стовпів, А.В. Шануро, В. Якименко.
У міністерствах і державних установах працювали Г.А. Міюсов (міністр меліорації Чуваської АРСР), Ю.М. Шевченко (зам. начальника головкому Державного комітету з науці й техніці СРСР, начальник БНТІ Міністерства сільського господарства УРСР), зам. міністра транспорту В.В. Севрюков.
Факультет представлений й у пароплавствах. С.В. Камишев працював начальником Сахалінського морського пароплавства. Профком Чорноморського пароплавства очолював А. Тананихін, головою профкому Азовського морського пароплавства був А. Зайко.
Частина випускників - співробітники представництва морського флоту за кордоном: В.В. Бочаров, Ф.С. Винаков, В. К. Опарін, О.А. Поражинский.
В органах безпеки служили полковники Д.П. Козлов й А.А. Литвинов, підполковник Г.В. Орлов.
Значний внесок у розвиток alma mater внесли випускники факультету: проректори - професор В.А. Грєхов, професор В.І. Ланчуковський, І.І. Фрасинюк; декани факультету - доцент Н.І. Худов, професор В.І. Самсонов, професор М.А. Колегаєв; декани інших факультетів академії - професор А.В. Козьміних (факультет автоматики), професор В.П. Шевяков (заочний факультет); доценти Л.П. Данилов, Е.Л. Лалетін (заступники деканів). Кафедри академії очолювали її випускники: професори М.П. Гречко, Б.Г. Дьокін, В.М. Калугін, А.Й. Коханський, А.І. Седор, А.А. Фока, І.І. Черниш й ін.
Понад двадцять випускників факультету нагороджені високими державними й галузевими нагородами. Ю.3. Вахрамєєв - лауреат Державної премії. О.Г. Пашнін визнаний гідним звання Героя Соціалістичної Праці. А.М. Кочетков нагороджений орденом Леніна; С.В. Камишев - орденом Трудового Червоного Прапора (двічі), орденом Дружби народів, орденом "Знак Пошани" і знаком "Почесний працівник ММФ"; К.Д. Меньшиков, А.К. Ноздрюхин, А.В. Скринь - орденом Трудового Червоного Прапора; Р.A. Белік, А 3. Бондарев, Ю.3. Вахрамеев, А.А. Зав'ялов, В.Д. Косов, А.П. Угрюмов, В.Н. Афанащенко, О.А. Поражинский - орденом "Знак Пошани". Орденами "Знак Пошани", Трудового Червоного Прапора, "За заслуги перед Батьківщиною" III ступеня нагороджений В.М. Зальотов. Е. Чистяков - медаллю "За трудову доблість".
А.П. Волошин, В.М. Харін, В.Т. Пісклов, М.П. Гречко, В.І. Самсонов, Б.Н. Іванов нагороджені знайомий "Почесний працівник ММФ". Ними по праву пишаються факультет й академія.
Важливе місце в роботі факультету займає підготовка наукових кадрів. За час діяльності факультетом підготовлено більше 220 кандидатів і докторів технічних наук, більше 50 магістрів.
Значна роль викладачів факультету в підготовці навчальної й довідкової літератури галузі. За останні 45 років ученими факультету написано 18 фундаментальних підручників, 3 довідники для суднових механіків, велика кількість наукової й учбово-методичної літератури.
Успішному рішенню завдань підготовки інженерів-судномехаників сприяє науково-дослідна й конструкторська робота кафедр факультету, результати якої знайшли втілення в машинах і пристроях, використовуваних на судах морського флоту й у цілому в морській галузі.
Гідний 60-літній шлях судномеханічного факультету свідчить про плідну роботу колективу по формуванню фахівців, здатних творчо вирішувати різнобічні завдання по технічній експлуатації флоту.
Кафедра технічної експлуатації флоту (ТЕФ) створена на підставі наказу ректора № 158 від 3 липня 2002 року. Основною метою створення кафедри стала необхідність у підвищенні якості навчання курсантів, а також виконань вимог Міжнародної Конвенції про підготовку й дипломування моряків і несення вахти (Конвенція ПДНВ 78/95). У липні 2002 року першим завідувачем кафедри ТЕФ Вченим радою академії обранго і призначено наказом ректора професора Голікова Олександра Антоновича, який працює в цій посаді по теперішній час.
Навчальні дисципліни, що викладаються на кафедрі, базуються на раніше вивчених курсантами загальноінженерних і спеціальних дисциплінах і охоплюють усі напрямки по технічній експлуатації флоту:
На кафедрі ТЭФ працюють висококваліфіковані викладачі, що мають великий викладацький і практичний досвіди.
Викладачами кафедри написані монографії, підручники, навчальні й учбово-методичні допомоги з дисциплін, що читаються.
Перелік видань, випущених з моменту організації кафедри ТЭФ.
Наведені класифікація мастильних матеріалів, їх експлуатаційні й фізико-хімічні властивості, технології підготовки й використання змащення в СТЗ і системах змазування різних СЕУ.
Наведені класифікація суднових палив, їх експлуатаційні й фізико-хімічних властивості, технології підготовки й використання палива в різних СЕУ, а також способи технічного обслуговування паливних систем.
Наведені показники якості суднових технологічних вод, що використовуються на судах. Розглянуті методи й засобу їх обробки й очищення. Дані практичні рекомендації.
Наведені технології обробки робочого повітря суднових дизельних і турбінних енергетичних установок і їх систем пневмоавтоматики. Розглянуті технології генерації й використання інертних газів для цілей технічного кондиціювання вантажних приміщень судів, що перевозять рідкі вантажі. Представлені технології обробки повітря суховантажних трюмів, осушення ізоляційних конструкцій рефрижераторних трюмів. Описані режими вентиляції вантажних приміщень судів з горизонтальним способом навантаження, технології використання холодильних агентів і зберігання рідкої вуглекислоти. Розглянуті пристрої, що забезпечують реалізацію вищезгаданих технологій.
Показані зміни основних параметрів роботи дизелів у різних умовах навантаження пропульсивної установки. Дане визначення обмежувальних характеристик з метою забезпечення надійної роботи двигуна без перевищення тепломеханічної напруженості. Наведені методи розрахунків і побудови основних ходових характеристик пропульсивної установки судна й оцінки погодженості головного двигуна із гребним гвинтом. Показані перспективи розвитку пропульсивних комплексів СЕУ.
Обґрунтована необхідність керування якістю як засобом запобіганням некерованих ситуацій. Розглянуті методичні й організаційні основи керування якістю з урахуванням галузевої специфіки й типових завдань.
Поетапно відбиті розробки елементів системи керування якістю підготовки фахівців флоту.
Розглянуті перспективи безперервного вдосконалювання системи морської освіти при входженні України в Болонський процес, здійснюваного на організаційно-правовій базі, установленою системою міжнародних стандартів серії ISO 9000, прийнятої більшістю країн миру.
Для студентів, що навчаються по напрямком 1003 «Судноводіння й енергетика судів» і викладачів у системі морської освіти.
Викладені основні принципи холодильної технології харчової сировини й апаратного забезпечення, проектування відповідних холодильних систем.
До створення кафедри викладачами написано багато монографій і підручники, використовувані в навчальному процесі ОНМА. Такі як:
Викладачі й співробітники кафедри проводять значний обсяг консультацій по технічній експлуатації флоту вітчизняних і іноземних судноплавних компаній, що в остаточному підсумку, дозволило у квітні 2003 року створити на базі кафедр ТЕФ і СЕУ науково-виробничий центр «Енергетика»
Науково-виробничий центр «Енергетика» очолили завідувач кафедри ТЕФ, к.т.зв., професор, механік 1-го розряду Голиков О.А. і завідувач кафедри СЕУ, буд.т.зв., професор, інженер-механік Ханмамедов С.А..
У НПЦ «Енергетика» працюють провідні інженери: Гергая Г.В., Романченко Н.С., Свєшников Є.А., що мають великий досвід роботи у відділі технічної експлуатації флоту УкрНІІМФа, автори спеціальних технологій ремонту й технічних умов (ТУ) на ремонт дизелів і інших СТЗ. Ними безпосередньо виконуються складні ремонти суднових дизелів і СТЗ.
Інженер-Механік Царьов Л.Н., що очолює теплотехнічну лабораторію НПЦ «Енергетика» має значний досвід роботи на посаді начальника теплотехнічної лабораторії й заступника начальника теплотехніки Чорноморського морського пароплавства.
Версаль А.Ф. – провідний інженер кафедри ТЕФ, працював у виробничій лабораторії суднової автоматики Чорноморського морського пароплавства, інженер з ремонту й налагодженню суднових автоматичних систем.
Гончаренко А.Г. – провідний інженер кафедри ТЕФ, інженер-судномеханик, інженер-програміст, працював керівником інженерно - технічної лабораторії по виробництві пристроїв діагностики.
Підготовка науково-педагогічних кадрів ведеться на кафедрі у формі навчання в очній і заочній аспірантурі.
У центрі проходять навчання курсанти 3 – 5 курсів при підготовці на рівнях бакалавр, фахівець та магістр дисциплінам суднові котельні установки, суднові турбінні установки, суднові двигуни внутрішнього згоряння, суднові дизельні установки, суднові допоміжні установки, технічна експлуатація флоту тощо. Крім того здійснюється незалежне тестування по програмах перевірки компетентності на рівні експлуатації для допуску на спільне засідання ДЕК і ДКК із метою одержання робочих дипломів. Крім курсантів і студентів судномеханічного факультету на тренажерах проводяться заняття з курсантами електромеханічного факультету й факультету автоматики при вивченні ними відповідних дисциплін.
На комп'ютерах представлені котельний, дизельнй, рефрижераторний тренажери, а також емулятори дизельної енергетичної установки з гвинтом регульованого кроку, окремих суднових механізмів і систем.
На котельному тренажері проводиться відпрацьовування послідовності дій по введенню в роботу виводу котлу і його поточної експлуатації, регулюванню за показниками приладів, визначення несправностей і штатні заходи щодо їхнього усунення.
Аналогічні завдання зважуються на дизельних тренажерах.
Один з них – Turbodisel призначений для виконання завдань з експлуатації ГЕУ (програма підготовки бакалаврів по напрямкові 6.070104 "Морський і річковий транспорт").
Diesel sim – тренажер по регулюванню параметрів суднового двигуна внутрішнього згоряння, призначений для фахівців, магістрів, 2-х і старших механіків спеціальності 7.100302 "Експлуатація суднових енергетичних установок".
Kamewa – тренажер електронної системи управління енергетичною установкою із ГРК.
Refregerating – це нова програма призначена для навчання й керування всім комплексом рефрежираторної установки судна. Особливо затребувана при підготовці по спеціалізації 7.100302.01 – Експлуатація суднових енергетичних і холодильних установок.
На відміну від реальних установок тренажери на перших етапах навчання не обмежують курсанта під час ухвалення рішення, а помилки не приводять до катастрофічних наслідків.
Це дозволяє послідовно закріплювати в курсантів навички правильної експлуатації, а згодом полегшує їм перехід до керування реальними механізмами й установками.
Крім того, ці тренажери дозволяють в уповільненому темпі відпрацьовувати правила виходу з позаштатних ситуацій.